"Cliche" dan "Taboo"


Aku rasa ramai bloggers yang selalu guna term2 ni bila berkomunikasi dengan rakan-rakan bukan? Entah kenapa, aku rasa tertarik dengan 2 perkataan ni hinggakan rajin pula aku menggunakan khidmat uncle online dictionary untuk mencari definisi serta penggunaan yang betul untuk kedua-dua perkataan ni.



Mengikut sumber yang boleh dipercayai walaupun tidak seratus peratus, "Cliche" beerti perkataan atau ekspresi yang terlalu amat sangat digunakan, atau sejenis manusia yang sangat senang untuk diramal tingkah lakunya. Sebagai contoh, satu pertanyaan yang mungkin dijawab dengan ayat yang cliche ialah...



"Aku tengok kau rapat semacam dengan budak pompuan tu. Ada apa-apa ke?"


"Mana ada. Kami kawan sajalah!" (See, ini jawapan cliche!)

Walhal satu dunia dah tau malam-malam kalau tak SMS ucap "Goodnight!", akan ada yang tak boleh tidur, sebab rasa rimaslah kalau tak ucap goodnight. Kawan? Ya ke kawan? Tapi biasalah, sifat ramai manusia samada yang tak suka menghebohkan atau memang jenis yang suka menjadikan satu isu yang kecil sebagai provokasi. Agaknya ada yang seronok bila membuat orang lain berteka-teki dengan hidupnya. Terpulang, masing-masing punya pandangan sendiri bukan?


Ucapan yang cliche juga selalunya diucapkan oleh orang yang cliche! Ini fakta(aku cipta sendiri sebab aku tak jumpa sumber lain untuk dijadikan rujukan) yang masih tak ada bukti, tapi aku percaya ia memang begitu. Politician atau artis contohnya, memang jenis manusia yang sukakan perhatian, justeru tak hairanlah kalau komen-komen diorang sentiasa cliche, semata-mata untuk mencetuskan kontroversi dan menampakkan mereka sentiasa menjadi perhatian. Sedikit atau banyak, bergantung pada tahap kegilaan berita itu, kalau kes khalwat dan artis perempuan yang dah tak laku kahwin dengan datuk, itu dah tak cliche sangat zaman skerang ni kan?


Sementara "Taboo" pula adalah perkataan yang secara umumnya terlarang, walaupun tiada akrilik jelas yang menulis tentang larangannya. Taboo pada orang Cina mungkin adalah bercakap tentang kematian, kerana bagi mereka kematian adalah sesuatu yang sangat tidak elok untuk dibicarakan, apatah lagi pada hari-hari yang menggembirakan. Orang India, mungkin sesuatu tentang kedudukan atau 'Kasta'. Kerana mereka amat sensitif tentang isu ini, jadi bercakap secara terbuka tentang kasta adalah sesuatu yang taboo bagi mereka.



Orang Melayu? Mungkin seks! Ya, aku setuju dengan ini. Kerana seks bagi orang melayu, bukanlah sesuatu yang boleh dibicarakan secara terbuka di kedai-kedai kopi seperti topik politik. Boleh kamu bayangkan jika kaum pakcik-pakcik yang melepak di kedai kopi berbicara tentang kondom, video lucah, pendidikan seks dan Jessica Alba misalnya?? Aku rasa ada juga yang balik rumah makan nasi berlauk senduk atau kuali!



Poin penting yang aku ingin highlight kali ini sebenarnya ialah dalam persabatan atau pe'member'an, ayat-ayat cliche dan taboo harus dibezakan dengan jelas. Ayat yang cliche bagi aku, tak perlulah diucapkan pada member kerana aku rasa cliche akan lebih senang didefinisikan sebagai satu pembohongan atau lebih malang, satu benda yang boleh dijadikan modal untuk dikutuk free je! Berterus terang rasanya lebih baik dalam keadaan ini kerana selain menyelesaikan teka teki silang kata yang tak sudah, kamu menunjukkan yang kamu senang untuk berkata benar. 

Taboo, mungkin pada member perempuan, walau se'lelaki' mana pun mereka, tetap ada perkataan-perkataan yang taboo dalam persepsi mereka. Janganlah kerana tersalah menganggap keterbukaan mereka seperti member-member lelaki yang lain, kamu menyebut sesuatu yang sangat-sangat tidak patut! Lebih-lebih lagi dalam suasana bergurau kerana itu akan lebih menyebabkan kamu dipandang dengan pandangan pelik dan entahlah, aku tak tahu nak definisikan pandangan itu macamana! Yang pasti, diorang akan terkesan untuk jangka masa yang lama. Sangat lama! Dan bukan senang nak mengikis hal ini dengan pujukan-pujukan murahan. Tak percaya? Aku dah pernah buat, and it sucked! Trust me...

8 ulat gigit daun hijau:

pnjgnyer..mlas nk bace :P

ooo ade pngalaman nie......huhuhu

Fauzan - ini penulisan baca at will. hehe.

zetty e - hmm, perhaps.

eheh, ckp bdasarkan pngalaman~

best article ni...

Suraya i - sikit2 saja. Hehe. :)

admiral hafiz - terima kasih.

daun hijau

daun hijau

ilustrasi pensil & cinta

Projek ini sudah lama aku rancang, tapi hingga saat ini baru diberikan sedikit kekuatan, ruang dan masa untuk benar-benar merealisasikannya.

Baru saja bermula, InsyaAllah sedikit demi sedikit projek ini akan aku usahakan dan sampai waktunya nanti, akan aku dedahkan secara umum matlamat dan hasil sebenar projek ini pada sahabat, kawan dan rakan-rakan bloggers.

Ianya projek yang ringkas, tapi amat sangat bermakna untuk kersani. Harap kalian sabar menunggu.

kira ulat

ulat rajin

kroni ulat hijau

ulat hijau

tiga

tiga

rendam

rendam

sembang ulat


ShoutMix chat widget

pustaka ulat

FEEDJIT Live Traffic Feed