Pheww! Lama sungguh tak menjengah masuk ke alam kersani sakti ni. Agaknya blog ini dah hilang saktinya setelah sekian lama tak ada benda-benda baru yang berlaku di sini. 2 bulan lebih rasanya aku hanya mengklik butang "new post" dan idea macam tersangkut-sangkut bila ingin menulis. Maaf pada yang mungkin menyampah melihat blog aku tiada anjakan dari dulu. Maaf.

Tapi sebenarnya ada orang-orang di belakang aku yang begitu kuat 'menyokong' aku utk terus menulis kat sini. Antara yang boleh aku sebutkan nama kat sini macam Suraya, Bobo, Zetty, Mas dan juga yang bukan bloggers tapi rajin pulak diorang bukak blog aku. Tak apa, aku tak kisah pun dorongan itu dalam bentuk sindiran, kutukan atau sememangnya kata-kata untuk aku terus menulis, mencurah idea di sini.

Untuk permulaan dan mencari kekuatan dan mengasah serebrum serta sereblum yang hampir-hampir beku selama ini, aku rasa baik untuk aku mulakan blog ini kembali dengan sesuatu yang positif, sesuatu yang merangsang kekuatan orang lain juga umumnya. Persoalan yang selama ini aku cuba jawab tetapi aku tak rasa jawapan yang akan aku dapat dalam bentuk objektif ialah "Bagaimana mendefinisikan kebahagiaan?"

Ya, bahagia! Semua orang mahu bahagia bukan? Lelaki, wanita, pondan, bapuk, mak nyah, doktor, jurutera, peguam, pelacur, peminta sedekah, mak cik cleaner, cikgu, pak imam, budak kecil atau sesiapa jua tentunya mencari dan mahukan kebahagiaan. Dunia atau akhirat, sudah tentu sifat dan lumrah manusia yang mahukan kedua-duanya. Tidak salah dan sangat bodoh siapa yang mengatakan kabahagiaan dunia itu tidak penting!

Akan tetapi berapa kerat di antara kita yang menemukan kebahagiaan dengan merasa cukup apa yang ada? Hmm, untuk berlaku jujur soalan aku ini juga mungkin salah kerana mungkin ada yang berpendapat, sesetengah manusia itu menemui kebahagiaan bila mereka berusaha untuk mendapatnya. Pelik! Tapi itulah hakikat, jika tidak masakan ada orang yang sanggup menyertai NGO ke Palestin untuk memberi bantuan kemanusiaan walhal mereka sebenarnya punya banyak masa untuk perkara lain yang lebih berkehasilan.

Ada yang merasa bahagia bila kemahuan, kehendak atau impian mereka tercapai. Dan apabila dikatakan impian, semuanya jadi tidak mustahil. Tanya saja pada budak-budak zaman sekarang, lambang kebahagiaan bagi mereka mungkin mempunyai telefon bimbit canggih walhal usia baru setahun jagung, mungkin juga ada yang akan mengatakan mereka mahu menjadi seperti ikon-ikon tv(kalaulah boleh dikatakan sebagai ikon) yang tumbuh seperti cendawan selepas hujan pada hari ini. Ada yang mungkin mahukan duit, itu dan ini, dan semua itu logik kerana masa sentiasa mengubah manusia. Semakin matang diri budak-budak ini, impian mereka akan berubah mengikut pengaruh rakan, keadaan yang memaksa dan sebagainya.

Aku masih teringat akan sesuatu yang pernah aku dengar dulu, "The grass is always greener on the other side." Maksudnya, secara lumrah, manusia itu selalu melihat apa yang tidak cukup pada dirinya. Sedikit atau banyak, putih atau hitam, sifat membanding diri memang tidak dapat lari. Bagi aku, tidak salah untuk membanding akan tetapi berpada-pada. Mengukur baju pada badan sendiri selalunya lebih baik dari cuba mengetatkan tubuh untuk dimuatkan pada baju orang lain. Tersesak nafas kita nanti! Bukankah menyusahkan? Tetapi dalam keadaan tertentu, contohnya membanding kemampuan diri kita dengan keupayaan orang lain agar kita lebih bersemangat untuk mengejar impian, mengejar sesuatu horizon yang baharu dala hidup, aku rasa itu berpatutan!

Sedikit nota untuk perempuan, sesunggunya kalau lelaki itu ikhlas menyayangi, dia akan merasa cukup dengan kamu. Kata-katanya mungkin sedikit buat kamu tersinggung, SMS nya mungkin jarang, menelefon pun jarang tapi bila bersama kamu matanya tak akan lepas memandang kamu. Manakan tidak, kamu dicipta begitu indah dan sudah ditakdirkan menjadi insipirasi pada lelaki. Menjadi inspirasi untuk menjadi lelaki yang setia, yang menyayangi dan yang mencintai. Oleh kerana itu, jangan tersalah terlalu pantas menghukum bila sedikit kesilapan terjadi. Kerana mungkin kamu tidak sedar sedikit kemaafan kamu membuat lelaki jadi 1000 kali lebih setia pada kamu! Lebih baik tersalah ampun dari tersalah menghukum. It is better to roughly measure a piece of gold than to precisely weight a bag of sand...

Pada sahabat-sahabat yang keadaan seperti aku, mereka mungkin mengerti ini, kebahagiaan itu akan tiba jua kalau tidak sekarang. Rasanya cukup sudah menelek akuarium yang banyak ikan-ikan itu, mungkin sudah tiba masa untuk mengambil sauk dan memilih ikan yang terbaik. Maaf, terbaik itu tidaklah juga, tapi apa salahnya kita pilih yang biasa-biasa saja, dan kita sendiri yang jadikan ianya yang terbaik. Biar ia berenang sendiri, lebih cantik mungkin dari ia berenang bersesak-sesak dalam sebuah akuarium yang 'sempit'. Dan lagi, ikan yang satu lebih mudah dijaga dan diambil peduli bukan?

Pergi dulu! Doakan aku lebih rajin menulis selepas ini ya?


10 ulat gigit daun hijau:

caiyok2 kersani,.,,,,,

awwww abg kersani.... i rindu la same u... u g mane abg~~~~~

heh.bru nampak post baru~

zetty e - thanks. for being such a fan of my blog. :) really appreciate that.

Ray Z - haha! betulkan skru dalam hidup sket. anyway, selamat menjadi pelanggan terawal....

Farhah - yeah. baru rasa nak start balik menulis. InsyaAllah, lepas ni dah okey balik dah....

hah!akhirnye ber'upd8 gk blog nh!

waaaaaaah~~ after a long222222 tyme im waiting 4 ur new post,and finally~~hey,kemana menghilng kmu selama ini???...nway,rajin2lah mengupdate blog kay mr firdaus...:)

p/s:sy terbaca ad nama sy dlm post ni.. erk?? ke sy berperasaan seorg diri..:D

Suraya i - yea, thanks for the support all this time. If God will, blog ni akan sentiasa berupdate selepas ni... :D

mars - ada saja, cuma mendiamkan diri buat seketika.

dan owh yaa, itu memang kamu!

daun hijau

daun hijau

ilustrasi pensil & cinta

Projek ini sudah lama aku rancang, tapi hingga saat ini baru diberikan sedikit kekuatan, ruang dan masa untuk benar-benar merealisasikannya.

Baru saja bermula, InsyaAllah sedikit demi sedikit projek ini akan aku usahakan dan sampai waktunya nanti, akan aku dedahkan secara umum matlamat dan hasil sebenar projek ini pada sahabat, kawan dan rakan-rakan bloggers.

Ianya projek yang ringkas, tapi amat sangat bermakna untuk kersani. Harap kalian sabar menunggu.

kira ulat

ulat rajin

kroni ulat hijau

ulat hijau

tiga

tiga

rendam

rendam

sembang ulat


ShoutMix chat widget

pustaka ulat

FEEDJIT Live Traffic Feed