Sedikit terasa membaca post seseorang di blognya. Tapi tak apalah, andai dia bahagia berkata begitu, "Selamat berbahagia...." :)

Hari ini hari terakhir aku di UTP. Aku mahu penyudah yang baik. Tidak mahu lagi kesukaran. Tidak mahu ada kekusutan. Biarlah.

Hari ini mari bercakap tentang perubahan. Ya, aku harus akui aku bukan jenis yang senang berubah. Tapi jangka masa 4 tahun 6 bulan di kampus secara hakikatnya sudah tentu mengubah diri aku. Dari 14 Januari 2006 hingga 7 Jun 2010, takkanlah tak ada satu apa pun yang berubah bukan?

Kalau dahulu sewaktu baru-baru akil baligh dan mungkin kerana aku berasal dari Kelantan, sebuah negeri yang tidak ada panggung wayang, menonton wayang adalah sesuatu yang sangat exciting bagi aku. Rasa keterujaan yang melampau-lampau bila tengok wayang. Tapi kini, pantang asal ada movie baru di panggung, aku akan cari masa untuk pergi menonton. Biarlah bunyi atau effect macam loser, tapi feeling itu still rasa berbeza.

Study? Harus diakui juga kalau waktu foundation first semester, aku tidak ada komputer riba seperti sekarang. Waktu itu aku hanya belajar sahaja setiap malam. Penuh dinding-dinding dengan nota. Wajib rajin sebab menghargai peluang ke universiti. Walaupun hanya di Malaysia. Mungkin sebab itu aku rasa study itu benda yang seronok. Dan berhasil. Sekarang? Study bila ada masa, atau jadual final exam sudah dikeluarkan di UTP.edu. Masa dipenuhi dengan development projek, kawan-kawan, lepak-lepak dan mungkin 30% sahaja yang benar-benar untuk study. Nampak aku sudah berubah?

Kalau dahulu, aku rasa couple itu benda yang pelik. Walaupun waktu itu aku ada teman, tapi kami jarang dating. Sangat jarang. Bila sampai di sini, couple maksudnya dating. Owh, aku belajar benda baru! :) Tidak kiralah di mana-mana. Cafetaria, tasik UTP, hostel, IRC (library) dan di mana-mana, couple itu dating. Tapi sekarang? Couple untuk mencari teman hidup. Teman yang boleh dibawa berjumpa orang tua. Dan punya prospek untuk sehidup semati. Bukan sekadar teman mengisi masa lapang. Yakni, perspektif aku tentang isu ini pun sudah berubah.

Akhirnya, apa yang berubah? Cara aku memandang dunia. Kalau dahulu aku boleh menganggap, "Saya seorang pelajar, maka kalau salah tolong tunjukkan." Kerana itu, aku rasa aku punya hak dan imuniti untuk lepas dari kesalahan. Tapi sekarang? Tidak lagi. Aku harus segera keluar dari kepompong pemikiran sebegitu. Dalam dunia kerjaya, tidak ada ruang untuk kesalahan. Manusia-manusia lain tidak semua murah hati, dan tidak semua pula yang senang hati apa yang bakal kita dapat. Begitulah, semuanya harus sempurna. Semua.

Hmm, menulis macamlah ini post terakhir. InsyaAllah, tidak. Aku ingin menarik perhatian kamu pada ini.

"Kepercayaan itu ibarat tunjang yang tidak pernah kamu nampak. Umpama batu-batu yang ditanam di dalam tanah yang digunakan untuk mendirikan bangunan. Kamu tidak nampak batu-batu itu. Tapi kamu tahu kerana batu-batu itulah, bangunan itu mampu menyergam indah...."

p/s: sedang sedikit blues walaupun melayan lagu Bonamana yang rancak.


10 ulat gigit daun hijau:

adakala kita juga perlu belajar jd heartless yaww!


:D

tanniah!

semoga ending yang begitu baik!
best kan jadi student?

gud luck in new world!
tapi kenangan waktu belajar lah yg paling ssh nk lupe...
byk pengalaman hidup yang kita belajar time jd student..=D

Sesumpah - hee. heartless? boleh mati ke kot kalau tak ada hati.

hehe!

DandelinoiD - terima kasih!

harap-harap begitulah. yeah, best pada perkara-perkara tertentu.

hehe!

ella A - thanks! yerp, couldn't agree more with you.

pengalaman susah yang mengajar untuk bersedia pada masa hadapan.

:)

lama tak belajar betul2.. patut pointer merosot :|

rindu sem satu :))

gudluck for your future :)

enyheartsdiamond - tak apa. peluang masih ada.

perbetulkan diri.

di mana ada kemahuan, di situ ada highway!

=)

blueSpecky - thanks! appreciate it.

=)

daun hijau

daun hijau

ilustrasi pensil & cinta

Projek ini sudah lama aku rancang, tapi hingga saat ini baru diberikan sedikit kekuatan, ruang dan masa untuk benar-benar merealisasikannya.

Baru saja bermula, InsyaAllah sedikit demi sedikit projek ini akan aku usahakan dan sampai waktunya nanti, akan aku dedahkan secara umum matlamat dan hasil sebenar projek ini pada sahabat, kawan dan rakan-rakan bloggers.

Ianya projek yang ringkas, tapi amat sangat bermakna untuk kersani. Harap kalian sabar menunggu.

kira ulat

kroni ulat hijau

ulat hijau

tiga

tiga

rendam

rendam

sembang ulat


ShoutMix chat widget

pustaka ulat

FEEDJIT Live Traffic Feed