"Satu Benda Jatuh, Satu Benda Bangun."

Cepat sungguh masa berlalu. Dan aku menulis ini dengan otak yang kosong. Tiada apa berlegar di ruang serebrum atau sereblum. Tangan saja yang lalu nak menulis, hati dan jiwa masih kosong. Mungkin perenggan dua nanti baru idea aku selari dengan apa yang tertulis di sini.

Aku rasa aku ini jenis yang terlalu optimistik. Dan manusia sekeliling aku mungkin sakit hati atau cepat annoyed dengan sifat aku yang satu ini. Aku tidak gaduh atau cepat risau dengan sesuatu benda. Memang aku kaki buat kerja last-last minute. Kalau tak suka pun, nak buat macam mana? Dah memang aku begini. Aku akan risau juga, tapi bila hujung-hujung nanti. Tak kiralah kerja jenis yang macam mana, aku bukan jenis yang gelabah nak siapkan secepat mungkin. Relax-relax dulu, bila dah gelabah baru buat.

Ini kata-kata Azbo (Bobo) yang aku rasa dia cakap pun dalam separa serius, separa main-main. Tapi apa yang dikatakan itu, terlekat di otak aku sampai sekarang.

"Kau nak buat benda, kau buat dengan passion. Kau buat benda bagus tapi tak ada passion, end up apa yang kau dapat sebenarnya?"

True!

Seronok ke kalau terkejar-kejar hidup ini untuk puaskan kehendak orang lain. Ramai yang tidak sedar langsung akan hal ini. Tak pernah fikir pun! Tapi kalau berhenti berlari 999 jam dan kau fikir sebentar untuk 1 minit, aku berlari laju-laju ini mengejar apa, mesti kau akan tersenyum kembali melihat kembali jiwa yang sudah luruh, badan yang sudah terpalit luka akibat ranjau dan onak duri yang kau tempuh selama ini, orang-orang yang kau dah tinggalkan tapi kau buat untuk orang lain!

Berbaloi?

Terpulang.

Aku bukan jenis yang begitu. Lebih baik dapat sedikit, tapi untuk aku. Dari buat banyak benda tapi untuk orang lain.

Hidup bukan charity, kalau sekalipun charity, kau kena bantu diri kau dulu sebelum kau fikir untuk bantu orang lain. Politik hidup, biasalah!

Semua orang pun mahu hidup kan?

Sekarang ini aku mengharap pada orang yang tidak pasti pula. Haish...




4 ulat gigit daun hijau:

aku rasa hang dah kena syndrome Bobolociuos

Anep - haha! weyh, nanti bosan-bosan aku gi melepak kat perlis, aku ajak bo kita pekena ikan bakaq kat kuala perlis jom?

kalau sy,yg selalu x rancang tu selalu terbuat.isk

kuyam - really? haha! tapi kadang2 yang tak rancang tu lagi best...

:)

daun hijau

daun hijau

ilustrasi pensil & cinta

Projek ini sudah lama aku rancang, tapi hingga saat ini baru diberikan sedikit kekuatan, ruang dan masa untuk benar-benar merealisasikannya.

Baru saja bermula, InsyaAllah sedikit demi sedikit projek ini akan aku usahakan dan sampai waktunya nanti, akan aku dedahkan secara umum matlamat dan hasil sebenar projek ini pada sahabat, kawan dan rakan-rakan bloggers.

Ianya projek yang ringkas, tapi amat sangat bermakna untuk kersani. Harap kalian sabar menunggu.

kira ulat

ulat rajin

kroni ulat hijau

ulat hijau

tiga

tiga

rendam

rendam

sembang ulat


ShoutMix chat widget

pustaka ulat

FEEDJIT Live Traffic Feed