Aku tahu ramai artis Malaysia yang tidak lepas SPM tapi masih boleh jadi artis. Sebenarnya agak segan nak mengatakan mereka ini artis kerana definisi 'artis' pada aku ialah 'orang yang tahu, mampu mengaplikasikan dan hidup untuk seni'.

Artis Malaysia hari ini tahu tentang seni? - 70%

Artis Malaysia yang benar-benar mengaplikasikan seni? - 30%

Artis Malaysia yang hidup untuk seni? - 1%

Itu HAKIKAT!

Aku bagi contoh mudah. Baca ini!

Kamu tak rasa budak nama Aril ni bodoh? Statement kurang cerdik dari artis yang kurang cerdik yang lahir dari 'seni' berasaskan SMS dan duit!

Aku akui aku bukanlah peminat Rain @ Bi yang tegar. Tapi sekurangnya aku tahu Bi tidak mengecap gemilang yang dia dapat di Hollywood dan Korean entertainment industry dengan mudah. 7 8 tahun latihan demi latihan dilalui sebelum dia layak untuk debut. Bila debut pun, dia terpaksa bersaing dengan Se7en, yang waktu itu juga sedang meningkat naik di Korea. Dan Aril patut tahu, Rain TAK PERNAH lips-sync bila menyanyi!




Kamu rasa lagu 'Menatap Matamu' tu sama level dengan 'Rainism'??? Pendeknya akal!

Lagi?

Kamu lihat SNSD. Lihat SNSD Go to School. Persembahan pertama diorang di atas pentas hanyalah sekadar pentas sekolah menengah. Itupun mereka berlatih bertahun-tahun sebelum persembahan diorang dilayan endah tak endah oleh peminat yang belum kenal siapa SNSD. Tapi ada mereka kata mereka nak jadi lebih hebat dari Wonder Girls? Lebih hebat dari Hyo ri?

Tak! Mereka kata mereka mahu dikenali dengan imej sendiri. Mereka mahu peminat hafal setiap nama 9 dari mereka dengan lagu-lagu mereka. Bukan dengan meniru imej orang lain. Sebab itulah lagu mereka macam 'Into The New World', 'Girl's Generation', 'Gee', 'Genie', 'Oh!', 'Kissing You', 'Baby Baby', 'Boyfriend', 'Run Devil Run', 'Dear Mum', 'Honey' dan lagu-lagu lain peminat hafal setiap satu. Why? Why di Malaysia tidak seperti itu?

Hari ini? Siapa tidak kenal SNSD di Korea???

Tapi ada mereka berlagak dengan media? Melayan peminat macam artis ini hebat sangat? Langsung tak. Even 9 kali menang K-Chart in a row, mereka tetap berterima kasih pada peminat mereka.

Artis kelahiran 'SMS' ada layan peminat macam tu?

Dan satu force yang buat aku rasa nak membebel kali ini ialah, birthday 'Tae Yeon' pada 9 Mac lepas disambut dengan meriah oleh peminat SNSD. Siap ada poster, kad, video, hadiah, party dan macam-macam yang dibuat peminat untuk Tae Yeon sebab mereka sayang artis mereka.

Artis Malaysia, ada peminat buat macam tu???

Jadi pesanan aku, "Kalau kamu kurang cerdik, jangan tunjukkan yang kamu itu kurang cerdik! Simpan untuk diri kamu saja!"


0 ulat gigit daun hijau:

daun hijau

daun hijau

ilustrasi pensil & cinta

Projek ini sudah lama aku rancang, tapi hingga saat ini baru diberikan sedikit kekuatan, ruang dan masa untuk benar-benar merealisasikannya.

Baru saja bermula, InsyaAllah sedikit demi sedikit projek ini akan aku usahakan dan sampai waktunya nanti, akan aku dedahkan secara umum matlamat dan hasil sebenar projek ini pada sahabat, kawan dan rakan-rakan bloggers.

Ianya projek yang ringkas, tapi amat sangat bermakna untuk kersani. Harap kalian sabar menunggu.

kira ulat

kroni ulat hijau

ulat hijau

tiga

tiga

rendam

rendam

sembang ulat


ShoutMix chat widget

pustaka ulat

FEEDJIT Live Traffic Feed