Pengalaman menjadi internship student kat Kuala Lumpur rupanya byk mengajar aku jadi orang yg berterima kasih. Sebelum ni, aku tak faham apa ‘nikmat’ hidup di KL. Skrg aku mula faham sedikit demi sedikit.

Antara perkataan-perkataan yang paling susah nk jumpa di metropolitan KL ni ialah “Terima Kasih” dan “Maaf”. Berjalanlah di KL dan dari setiap org yg anda jumpa, cuba kira berapa org yg akan ckp “Thank You”, “Sie Sie”, atau “Terima Kasih” pada anda. I bet you it’s not more than the number of your fingers! Tapi itulah hakikatnya. Rakyat Malaysia adalah antara yg paling susah nk berterima kasih pada org lain. Hal ini bukan pada remaja2 belia saja, golongan2 warga emas pun sama, yg dewasa pun x kurg juga.

Sebagai contoh, klau korg dalam tren (LRT @ komuter), dank org nmpk seorg mak cik yg agak berusia, mesti korg rasa nk tolong kan? Lebih2 lagi klau korg ada tempat duduk. Mesti korg rasa nk bagi tempat duduk korg kat mak cik tu. Btul tak? Tapi aku nk pesan kat korg, korg JANGAN la expect dia akan ckp “Mekasih nak.” Ayat tu korg akan jumpa dalam buku teks darjah 1 je! Itupun bila Ali tolong seorg mak cik dalam bas. Kat dunia sebenar, selepas mak cik tu duduk, jgn kata nk ucap trima kasih, dia tak senyum pun kat korg! Cilakak! Tapi takkan korg nk tibai mak cik yg tua tu kan? Mesti korg rasa loser gler klau blasah mak cik kan? Haaa, lepas tu apa yg korg bleh buat? korang bleh diam je. Jadi manusia budiman walhal dalam hati rasa nak campak mak cik yg ‘baik hati’ tu kluar tingkap! ( selepas menahan penat berdiri dari KL Sentral ke Rawang selama sejam!).

Hal yg sama jadi kat member aku bila beratur nk beli barg2 kat Cold Storage n supermarket2 lain. Memanglah kita tak beli byk barang mcm akak2 tu, tapi kita tak bayar pakai duit akak2 tu jugak kan?! Ni pengalaman member baek aku kat Cold Storage. Dia masuk nk beli air susu Bliss yg dutch lady ke apa, pastu dah benda tu kecik, kira cepatla dia dpt beratur kat kaunter cashier tu. Nk dijadikan crita, masa tgh jalan nk masuk line tu, dtg la sorg mak cik ni terkocoh-kocoh ngan 2 3 raga plus troli yg barang2nya mengalahkan nk buat kenduri! Kawan aku pun mengelak la sikit nk bagi laluan kat mak cik yg agak2 comel ni. Tetiba, GEDEBAMMM!!! Dia punya raga jatuh daaa! Skali habes berterabur barang dia. Kawan aku ni kesian la. Apalagi, tolong la angkat2 barang2 dia. Dah setel angkat semua2 brg2 tu, ingat dpt la terima kasih ke, thank you ke…

TAPI?

“Awak ni klau beli barang sikit2, tak payahlah beratur kat sini! Bayar kat kaunter lain pun boleh! Mak cik pun boleh bayar skali klau stakat air botol je!” Perghhh! Berasap beb kawan aku tu. Dan dia dgn senyum yg termanis kat atas muka bumi, trus sound makc ik tu, “Mak cik. Uncle saya ada kilang dutch lady kat Penang. Saya saja je beli kat sini. Kat rumah, kitorg minum dalam tong! So, mak cik x bayar utk saya pun xpe.” Tarik nafas sket pastu sambung, “Lagi satu, kalau mak cik rasa counter ni sempit, saya boleh besarkan sket wat macam padang bola! Masa tu nti, klau mak cik nak borong skali dgn peti2 ais tu pun xpe. Saya blah dulu. Bawak barang lek lok ek len kali. Klau jatuh, boleh saya tolong lagi.” Pastu, dia semyum trus bagi isyarat kat aku ajak blah. Aku senyum je memanjang masa jalan. Dalam hati aku, manusia mcm ni punya perangai pun ada. Anak pompuan mak cik tu pulak terkebil2 tgk mak dia kena sound kat Cold Storage yg memang slalu penuh dgn org. Naseb baek daughter dia cute, kira jadi penghalang la aku nk bagi sedas dua kat auntie tu skali sbg penambah perisa. Hehe! Wey, anak dia umoq 5 6 tahun laa… adoih, korg ni ingat aku ni xde keje lain ke? Hahaha! Itulah critanya…

Tapi tak semua org mcm tu. Crita ni pulak jadi kat batang hidung aku sendiri walaupun batang hidung aku xdela mandung cam Robby Fowler. Masa aku tgh tggu member2 nk kluar lunch kat Wisma Sentral sebelah KLCC tu, ada la sepasang suami isteri (aku rasa. Sebab diorg berpakaian mcm traveler) tetiba dtg dekat n sapa aku dgn ramahnya. “Hi! May I ask for your help sir?” aku pulak tgh bosan menunggu so, “Yeah, sure! Whut is it?” kataku, slumber jela. “We’re looking for the entrance to the skyvisit. We’ve asked a lot of people before but they keep telling me that to go inside and ask anybody else. It would be really thankful for us if you can help us out.” Aku pandang la diorg sekilas, nmpk la diorg agak berpeluh2, maybe sebab dah penat jalan bertanya org yg lalu lalang kat situ. Membuktikan diorg x tipu! “The entrance has a rather confusing way to walk from here if I just give you the directions. Anyway, let me walk you there.” Diorg terkejut bila aku ckp mcm tu. Mcm shocked giler! “Really? Thank you! But no, it would be a of waste your time and it’s really not necessary for you to do that, lad.” Senyum. “Nah, it’s okey. It’s just my pleasure”. Dan tanpa sempat apa2, “Thank you! Thank You! Lovely!” dekat berbelas2 kali diorg dok ckp thank you, lovely n I love it here pada aku. Lepas tu, aku bawak la diorg jalan dekat 10 minit jugak. Sepanjang jalan tu, diorg crita la diorg ni Bergian, n dah sampai Malaysia sini dah 2 3 hari dah. Rupanya hari tu diorg teringin nk naik skybridge. So, aku bawak la diorg sampai kat kaunter tiket n stuff. Perghh! Diorg punya appreciation pada kita memang aku respect lah! Tak terkira berapa kali diorg say thanx!



0 ulat gigit daun hijau:

daun hijau

daun hijau

ilustrasi pensil & cinta

Projek ini sudah lama aku rancang, tapi hingga saat ini baru diberikan sedikit kekuatan, ruang dan masa untuk benar-benar merealisasikannya.

Baru saja bermula, InsyaAllah sedikit demi sedikit projek ini akan aku usahakan dan sampai waktunya nanti, akan aku dedahkan secara umum matlamat dan hasil sebenar projek ini pada sahabat, kawan dan rakan-rakan bloggers.

Ianya projek yang ringkas, tapi amat sangat bermakna untuk kersani. Harap kalian sabar menunggu.

kira ulat

kroni ulat hijau

ulat hijau

tiga

tiga

rendam

rendam

sembang ulat


ShoutMix chat widget

pustaka ulat

FEEDJIT Live Traffic Feed